Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego

Przyznawana w latach 2018-2023 nagroda dla naukowców, dziennikarzy i pedagogów, za wybitne publikacje dotyczące edukacji w Polsce.

Kto był zapraszany do konkursu

Nagradzani naukowcy i naukowczynie, publicyści i publicystki oraz praktycy wskazywali w nich kluczowe wyzwania, z którymi mierzy się edukacja, proponując zarazem rozwiązania i inspirując do działania. Przyczyniali się do pogłębienia debaty o edukacji w Polsce, podejmując problemy kluczowe dla pedagogów, uczniów i uczennic oraz ich rodziców. Celem Nagrody było docenienie autorów i autorek, piszących z pasją, świeżym spojrzeniem i rzetelnością oraz promowanie debaty o edukacji w Polsce. To jedyny dotąd konkurs w Polsce, który łączył tak różnorodne środowiska wokół szkoły i edukacji. W sześciu edycjach Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego wyłoniono 27 laureatów i laureatek, wyróżniono zaś 38 autorów i autorek. Poniżej lista laureatek i laureatów oraz osób wyróżnionych w we wszystkich edycjach Nagrody.

Andrzej Czernecki z synami Andrzejem Jr i Igorem, 1991


Andrzej Czernecki z synami Andrzejem Jr i Igorem, 1991


Igor Czernecki na wyjeżdzie programu “Horyzonty”, 2015

Igor Czernecki na wyjeżdzie programu “Horyzonty”, 2015


Laureaci i laureatki nagrody 2023

Kategoria naukowa

Jacek Liwiński The Impact of Compulsory Schooling on Hourly Wage: Evidence From the 1999 Education Reform in Poland

Kategoria
publicystyczna

Ewelina Burda, Pierwszy wrzesień bez szkoły, Tygodnik Powszechny

Kategoria
specjalistyczna

Jakub Mróz, Małgorzata Wójcik, Jacek Pyżalski Bullying, Prześladowanie rówieśnicze. Prawdy i mity na temat zjawiska, Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka

Nagroda specjalna

Maria Hawranek Matematyka jest piękna i chcę to uczniom pokazywać; Nie tylko biusty i penisy. Po co w szkole edukacja seksualna? [Hawranek pyta, jak ratować szkołę], OKO.press

Laureaci i laureatki nagrody 2022

Kategoria naukowa

Katarzyna Gawlicz School as a site of transformative adult learning: parents’ experiences of Polish democratic school, Critical Studies in Education

Kategoria publicystyczna

Przemysław Wilczyński Nieobecność usprawiedliwiona, Tygodnik Powszechny

Kategoria
specjalistyczna

Natalia Boszczyk Nauczycielskie „razem” w covidowym i postcovidowym świecie, czyli kilka wspierających idei w niełatwej kwestii relacji w gronie pedagogicznym, Meritum.

Laureaci i laureatki nagrody 2021

Kategoria naukowa

Sławomir Krzychała Teacher Responses to New Pedagogical Practices: A Praxeological Model for the Study of Teacher-Driven School Development, American Educational Research Journal;
Małgorzata Wójcik, Maria Mondry The Game of Bullying: Shared Beliefs and Behavioral Labels in Bullying Among Middle Schoolers, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice

Kategoria publicystyczna

Sylwia Czubkowska Czas wprowadzić do szkół edukację medialną. To ostatni dzwonek, by wychować cyfrowo świadome społeczeństwo, spidersweb.pl;
Michał Sutowski Rasistowskie „W pustyni i w puszczy”? To dopiero początek problemu, Krytyka Polityczna

Kategoria
specjalistyczna

Zofia Grudzińska Rówieśnicza interwencja kryzysowa, Sygnał. Magazyn Wychowawca;
Magdalena Ochwat (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, Polonistyka. Innowacje

Nagroda specjalna

Joanna Roszak Edukacja jako obietnica. Zdalne uczenie w kulturze braku zaufania, kalejdoskopkultury.pl.; Joanna Roszak, Rafał Kasprzak Za sprawą wiersza. W sprawie wiersza, biuroliterackie.pl.

Laureaci i laureatki nagrody 2020

Kategoria naukowa

Grzegorz Szumski, Maciej Karwowski, Exploring the Pygmalion effect: The role of teacher expectations, academic self-concept, and class context in students’ math achievement, Contemporary Educational Psychology

Kategoria publicystyczna

Aleksandra Pucułek Szkolna trauma wczesnego wstawania, Gazeta Wyborcza

Kategoria
specjalistyczna

Dariusz Żółtowski Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej. [w:] Dlaczego szkoła nie ufa emocjom? Dążenia emocjonalne w szkole i na uczelni.

Laureaci i laureatki nagrody 2019

Kategoria naukowa

Joanna Smogorzewska, Grzegorz Szumski, Paweł Grygiel Theory of mind development in school environment: A case of children with mild intellectual disability learning in inclusive and special education classrooms, Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities

Wyróżnienia

Anita Gulczyńska Stigma and the doomed-to-fail school careers of young people from disadvantaged neighbourhoods, Children’s Geographies;
Maciej Hanczakowski, Katarzyna Zawadzka Two Routes to Memory Benefits of Guessing, Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition;
Dorota Jankowska, Aleksandra Gajda, Maciej Karwowski How children’s creative visual imagination and creative thinking relate to their representation of space, w: International Journal of Science Education;
Martyna Kobus, Paweł Bukowski The threat of competition and public school performance: Evidence from Poland, Economics of Education Review;
Magdalena Nowicka-Franczak, Postfoucaultowska analiza dyskursu o edukacji, Kultura – Społeczeństwo – Edukacja;
Anna Orylska, Julie A. Hadwin, Aleksandra Kroemeke, Edmund Sonuga-Barke A Growth Mixture Modeling Study of Learning Trajectories in an Extended Computerized Working Memory Training Programme Developed for Young Children Diagnosed With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, Frontiers in Education;
Krystian Szadkowski The common in higher education: a conceptual approach, Higher Education. The International Journal of Higher Education Research;
Małgorzata Wójcik The parallel culture of bullying in polish secondary schools: A grounded theory study, Journal of Adolescence;
Alicja Zawistowska, Ireneusz Sadowski Filtered Out, but Not by Skill: The Gender Gap in Pursing Mathematics at a High-Stakes Exam, Sex Roles
kategoria specjalistyczna: Anna Abramczyk, Susanne Jurkowski Kooperatywne uczenie się – recepta na równoczesną realizację celów poznawczych i rozwijanie kompetencji społecznych, Języki obce w szkole;
Małgorzata Minchberg, Edukacja przez sztukę: artysta w szkole, Edukacyjna Analiza Transakcyjna
kategoria publicystyczna: Joanna Cieśla, Bunt nauczycieli, Z ziemi polskiej do wolski, Wabiki na ajbika, Polityka

Izabela Desperak, Zapomniany bunt nauczycieli, Krytyka Polityczna; Joanna Roszak, Gra w klasę, Dwutygodnik

Nagroda specjalna

Jarosław Pytlak został laureatem Nagrody Specjalnej za systematyczność i konsekwencję w podejmowaniu istotnych dla polskiej edukacji tematów oraz umiejętność prowadzenia dyskusji o problemach edukacji w sposób rzetelny, dociekliwy i rzeczowy.

Laureaci i laureatki nagrody 2018

Kategoria naukowa

Sylwia Bedyńska, Izabela Krejtz, Grzegorz Sędek Chronic Stereotype Threat Is Associated with Mathematical Achievement on Representative Sample of Secondary Schoolgirls: the Role of Gender Identification, Working Memory, and Intellectual Helplessness, Frontiers in Psychology (2018, t. 428, nr 9);
Anna Baczko-Dombi Ucieczka od matematyki. Rekonstrukcja procesu w kontekście społecznego wizerunku przedmiotu, Edukacja (2017, t. 140, nr 1)

Wyróżnienia

Agata Zysiak Bramy uniwersytetu otwarte dla klas pracujących! Powojenna przebudowa imaginarium społecznego i projekt uniwersytetu socjalistycznego, Nauka i Szkolnictwo Wyższe (2016, nr.1 s.47);
Karolina Appelt, Sławomir Jabłoński Miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnoszkolnej, Psychologia Wychowawcza (2017, nr 11. S. 64-82);
Magdalena Smak, Dominika Walczak, The prestige of the teaching profession in the perception of teachers and former teachers, Kwartalnik Edukacja (2017, t.5-2, s.22-40);
Agnieszka Bates, Rafał Godoń Tackling knowledge “like a business?” Rethinking the modernisation of higher education in Poland. Compare: A Journal of Comparative and International Education (2017,t.47(4) s.454-467);
kategoria publicystyczna: Justyna Suchecka, Kto ty jesteś? Obywatel cyfrowego świata, Gazeta Wyborcza (12 kwietnia 2017)

Przemysław Staroń, A czemu by nie z seniorami, Głos Nauczycielski (2016, nr. 33-36 s. 16-17 i nr. 36, s. 14-15)

Nagroda specjalna

Jędrzej Malko, międzyredakcyjny projekt Spięcie (2018); oraz współautorzy: Przemysław Sadura, Anna Cieplak Chcemy szkoły życia, nie przeżycia, Krytyka Polityczna;
Michał Tomaszewski Przestrzeń, która dzieli, Magazyn Kontakt;
Katarzyna Kasia Polska szkoła, czyli pokraczna wspólnota, Kultura Liberalna;
Karolina Olejak Szkoła poza kadencyjnością, nauczyciele z podmiotowością, Klub Jagielloński;
Jarema Piekutowski, Piotr Jesionowski Nauczycielu, zejdź z podestu, Nowa Konfederacja.