EFC

Formy podstawowe

Formy podstawowe to nowy program Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czerneckiego, skierowany do uczniów od 4. do 8. klasy szkoły podstawowej. Projekt składa się z przygotowanych przez artystki i artystów instrukcji wykonania dzieł artystycznych, które zostały umieszczone w pudełku przypominającym makietę architektoniczną szkoły. W tym roku pudełka otrzyma dziesięć szkół - pięć z Warszawy i pięć szkół z małych miejscowości, z którymi współpracuje nasza Fundacja. Jedenaste pudełko trafiło do Muzeum nad Wisłą, w którym jest prezentowane od 8 października do 7 listopada 2020 roku, w ramach festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE 13.

Pudełko mieści w sobie „uśpioną” wystawę, która w każdej chwili może się zmaterializować w kształcie wybranym przez uczniów szkoły, wspieranych przez kadrę nauczycielską i zespół edukacji Muzeum. Tegoroczna edycja pudełek zawiera ćwiczenia, narzędzia i instrukcje stworzone przez: Pawła Althamera, Kaspera Bosmansa, Gabo Camnitzera, Sharon Lockhart, Goshkę Macugę, Mikołaja Moskala, Ramonę Nagabczyńską, Agnieszkę Polską, Katarzynę Przezwańską, Slavs and Tatars i Olgę Micińską. Zrealizowane w szkołach prace mogą stać się pomocami dydaktycznymi, dekoracją, wydarzeniem lub częścią infrastruktury szkolnej. Decyzja o miejscu zainstalowania, sposobie wykonania i funkcji będzie podejmowana przez użytkowników wystawy i w relacji do architektury szkoły.

Formy podstawowe to wystawa, która powstaje w przestrzeniach szkolnych: w klasach i na korytarzach, w salach gimnastycznych i na boiskach. Może być wielokrotnie realizowana i na rozmaite sposoby interpretowania (selekcja fragmentów, dobór skali i kolorów itp.). Za pomocą Form podstawowych stawiamy sobie pytania: co możemy zrobić ze sztuką? Czym może być wystawa? Czego możemy się nauczyć od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką powstaje wiedza? I w końcu: jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia?

Formy podstawowe nawiązują do programu School Prints który powstał w Wielkiej Brytanii tuż po II wojnie światowej. Identyczny zestaw litografii stworzonych przez grupę uznanych artystów trafił wówczas do szkół podstawowych i był eksponowany w salach lekcyjnych. Powstały nowe dzieła m.in. Barbary Jones, Henriego Matisse’a, Henry’ego Moore’a, Johna Nasha czy Pabla Picassa. Projekt Formy podstawowe odnosi się także do licznych eksperymentów związanych ze sztuką i edukacją podejmowanych w XX i XXI wieku, takich jak na przykład Pure Consciousness – zainicjowana w 1998 seria wystaw prac japońskiego konceptualisty On Kawary w przedszkolach. Jego obrazy mogły posłużyć jako narzędzia dydaktyczne wspomagające naukę dni tygodnia i cyfr.

Inspiracją dla Form podstawowych były także ćwiczenia i metodologia takich artystów i artystek jak: Joseph Beuys, Cornelius Cardew, Jef Geys, Anna Halprin, Oskar Hansen, Asger Jorn, K. G. Subramanyan i wielu innych, którzy podjęli się pracy w szkołach bądź też powoływali własne ośrodki edukacyjne.

Format ćwiczeń, zadań i narzędzi umieszczonych w pudełku odnosi także do Marcela Duchampa i jego wystawy podróżującej w walizce oraz do Fluxkits – pudełek przygotowywanych przez artystów związanych z ruchem Fluxus, zawierających partytury, nagrania audio, gry i puzzle przeznaczone do aktywacji, zabawy, czytania czy używania. 

 Zespół kuratorski: Sebastian Cichocki, Helena Czernecka

Projekt pudełka: Michał Sikorski

Projekty graficzne: Zofia Kofta

strona: Formy Podstawowe