EFC

Laureaci i laureatki Nagrody

LAUREACI I LAUREATKI NAGRODY 2023

KATEGORIA NAUKOWA

Jacek Liwiński "The Impact of Compulsory Schooling on Hourly Wage: Evidence From the 1999 Education Reform in Poland"Evaluation Review

KATEGORIA PUBLICYSTYCZNA

Ewelina Burda, Pierwszy wrzesień bez szkoły, Tygodnik Powszechny 

KATEGORIA SPECJALISTYCZNA

Jakub Mróz, Małgorzata Wójcik, Jacek Pyżalski Bullying – prześladowanie rówieśnicze. Prawdy i mity na temat zjawiskaDziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka

NAGRODA SPECJALNA

Maria Hawranek 

"Matematyka jest piękna i chcę to uczniom pokazywać. [Hawranek pyta, jak ratować szkołę]", OKO.press 

"Nie tylko biusty i penisy. Po co w szkole edukacja seksualna? [Hawranek pyta, jak ratować szkołę]", OKO.press

W folderze można dowiedzieć się więcej o wszystkich nominowanych oraz laureatach i laureatkach Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2023.

LAUREACI I LAUREATKI NAGRODY 2022

KATEGORIA NAUKOWA

Katarzyna Gawlicz,  School as a site of transformative adult learning: parents’ experiences of Polish democratic school, Critical Studies in Education

KATEGORIA PUBLICYSTYCZNA

Przemysław Wilczyński, Nieobecność usprawiedliwiona, Tygodnik Powszechny

KATEGORIA SPECJALISTYCZNA

Natalia Boszczyk, Nauczycielskie „razem” w covidowym i postcovidowym świecie, czyli kilka wspierających idei w niełatwej kwestii relacji w gronie pedagogicznym, Meritum

W folderze można dowiedzieć się więcej o wszystkich nominowanych oraz laureatach i laureatkach Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2022.

LAUREACI I LAUREATKI NAGRODY 2021

KATEGORIA NAUKOWA

Sławomir Krzychała, Teacher Responses to New Pedagogical Practices: A Praxeological Model for the Study of Teacher-Driven School Development, American Educational Research Journal.

Małgorzata Wójcik oraz Maria Mondry, “The Game of Bullying”: Shared Beliefs and Behavioral Labels in Bullying Among Middle Schoolers, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice.

KATEGORIA PUBLICYSTYCZNA

Sylwia Czubkowska, Czas wprowadzić do szkół edukację medialną. To ostatni dzwonek, by wychować cyfrowo świadome społeczeństwo, spidersweb.pl.
 
Michał Sutowski, Rasistowskie „W pustyni i w puszczy”? To dopiero początek problemu, Krytyka Polityczna.

KATEGORIA SPECJALISTYCZNA

Zofia Grudzińska, Rówieśnicza interwencja kryzysowa, Sygnał. Magazyn Wychowawca.

Magdalena Ochwat, (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, Polonistyka. Innowacje.

NAGRODA SPECJALNA

 „Prace Joanny Roszak łączą różne kategorie. Napisała artykuły, które są wyjątkowe, ważne i powinny być czytane, bo mają uniwersalną wartość”- powiedział w laudacji dr hab. Mikołaj Herbst, członek Kapituły.

Joanna Roszak, Edukacja jako obietnica. Zdalne uczenie w kulturze braku zaufania, kalejdoskopkultury.pl.

Joanna Roszak oraz Rafał Kasprzak, Za sprawą wiersza. W sprawie wiersza, biuroliterackie.pl.

W folderze można dowiedzieć się więcej o wszystkich nominowanych oraz laureatach i laureatkach Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2021.

LAUREACI I LAUREATKI NAGRODY 2020

KATEGORIA NAUKOWA

Prof. Grzegorz Szumski oraz prof. Maciej Karwowski, Exploring the Pygmalion effect: The role of teacher expectations, academic self-concept, and class context in students’ math achievement, Contemporary Educational Psychology.

KATEGORIA PUBLICYSTYCZNA

Aleksandra Pucułek, Szkolna trauma wczesnego wstawania, Gazeta Wyborcza.

KATEGORIA SPECJALISTYCZNA

Dariusz Żółtowski Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej. [w:] Dlaczego szkoła nie ufa emocjom? Dążenia emocjonalne w szkole i na uczelni.

W folderze można dowiedzieć się więcej o wszystkich nominowanych oraz laureatach i laureatkach Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2020.

LAUREACI I LAUREATKI NAGRODY 2019

KATEGORIA "ARTYKUŁ NAUKOWY"

LAUREATKA I LAUREACI:
dr Joanna Smogorzewska, prof. Grzegorz Szumski i dr Paweł Grygiel, Theory of mind development in school environment: A case of children with mild intellectual disability learning in inclusive and special education classrooms, “Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”.

WYRÓŻNIENIA:
- dr Anita Gulczyńska, Stigma and the doomed-to-fail school careers of young people from disadvantaged neighbourhoods, “Children's Geographies”.
dr Maciej Hanczakowski, dr Katarzyna Zawadzka, Two Routes to Memory Benefits of Guessing, “Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition”.
dr Dorota Jankowska, dr Aleksandra Gajda, prof. Maciej Karwowski, How children’s creative visual imagination and creative thinking relate to their representation of space, w: “International Journal of Science Education”.
dr Martyna Kobus, dr Paweł Bukowski, The threat of competition and public school performance: Evidence from Poland, “Economics of Education Review”.
- dr Magdalena Nowicka-Franczak, Postfoucaultowska analiza dyskursu o edukacji, „Kultura – Społeczeństwo - Edukacja”.
- dr Anna Orylska, dr Julie A. Hadwin, dr Aleksandra Kroemeke, prof. Edmund Sonuga-Barke, A Growth Mixture Modeling Study of Learning Trajectories in an Extended Computerized Working Memory Training Programme Developed for Young Children Diagnosed With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, “Frontiers in Education”
- dr Krystian Szadkowski, The common in higher education: a conceptual approach, “Higher Education. The International Journal of Higher Education Research”.
- dr Małgorzata Wójcik, The parallel culture of bullying in polish secondary schools: A grounded theory study, “Journal of Adolescence”.
- dr Alicja Zawistowska, dr Ireneusz Sadowski, Filtered Out, but Not by Skill: The Gender Gap in Pursing Mathematics at a High-Stakes Exam, “Sex Roles"

KATEGORIA "ARTYKUŁ  SPECJALISTYCZNY"

LAUREATKI
Anna Abramczyk, Susanne Jurkowski, Kooperatywne uczenie się - recepta na równoczesną realizację celów poznawczych i rozwijanie kompetencji społecznych, „Języki obce w szkole”.

Małgorzata Minchberg, Edukacja przez sztukę: artysta w szkole, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”.

KATEGORIA "ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY"

LAUREATKA
Joanna Cieśla, Bunt nauczycieli, Z ziemi polskiej do wolski, Wabiki na ajbika, „Polityka”.

WYRÓŻNIENIE
- Izabela Desperak, Zapomniany bunt nauczycieli, „Krytyka Polityczna”.
- dr hab. Joanna Roszak, Gra w klasę, „Dwutygodnik”.

NAGRODA SPECJALNA
Jarosław Pytlak został laureatem „nagrody specjalnej” za systematyczność i konsekwencję w podejmowaniu istotnych dla polskiej edukacji tematów oraz umiejętność prowadzenia dyskusji o problemach edukacji w sposób rzetelny, dociekliwy i rzeczowy. Jego publikacje można znaleźć tutaj.

LAUREACI NAGRODY 2018

KATEGORIA „ARTYKUŁ NAUKOWY”

LAUREACI I LAUREATKI
dr Sylwia Bedyńska, dr hab. Izabela Krejtz, prof. dr hab. Grzegorz Sędek, Chronic Stereotype Threat Is Associated with Mathematical Achievement on Representative Sample of Secondary Schoolgirls: the Role of Gender Identification, Working Memory, and Intellectual Helplessness. "Frontiers in Psychology" (2018, t. 428, nr 9).


dr Anna Baczko-Dombi, Ucieczka od matematyki. Rekonstrukcja procesu w kontekście społecznego wizerunku przedmiotu. "Edukacja” (2017, t. 140, nr 1).

WYRÓŻNIENIA
- dr. Agata Zysiak ”Bramy uniwersytetu otwarte dla klas pracujących!" Powojenna przebudowa imaginarium społecznego i projekt uniwersytetu socjalistycznego. "Nauka i Szkolnictwo Wyższe" (2016, nr.1 s.47). 
- dr Karolina Appelt, Sławomir Jabłoński. Miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnoszkolnej. „Psychologia Wychowawcza” (2017, nr 11. S. 64-82).
- Magdalena Smak, Dominika Walczak, The prestige of the teaching profession in the perception of teachers and former teachers. „Kwartalnik Edukacja” (2017, t.5-2, s.22-40).
- Agnieszka Bates., dr. hab. Rafał Godoń. Tackling knowledge "like a business?" Rethinking the modernisation of higher education in Poland. Compare: A Journal of Comparative and International Education, (2017,t.47(4) s.454-467).

 KATEGORIA „ARTYKUŁ PUBLICYSTYCZNY”

LAUREATKA
Justyna Suchecka, Kto ty jesteś? Obywatel cyfrowego świata. „Gazeta Wyborcza” (12 kwietnia 2017).

WYRÓŻNIENIE
- Przemysław Staroń, A czemu by nie z seniorami. „Głos Nauczycielski” (2016, nr. 33-36 s. 16-17 i nr. 36, s. 14-15).


NAGRODA SPECJALNA

Jędrzej Malko, międzyredakcyjny projekt Spięcie (2018) oraz współautorzy:
- dr Przemysław Sadura, Anna Cieplak, Chcemy szkoły życia, nie przeżycia. „Krytyka Polityczna”;
- Michał Tomaszewski, Przestrzeń, która dzieli. „Magazyn Kontakt”;
- dr Katarzyna Kasia, Polska szkoła, czyli pokraczna wspólnota. „Kultura Liberalna”;
- Karolina Olejak, Szkoła poza kadencyjnością, nauczyciele z podmiotowością. „Klub Jagielloński”;
- Jarema Piekutowski, Piotr Jesionowski, Nauczycielu, zejdź z podestu. „Nowa Konfederacja”.

Z radością informujemy, że międzyredakcyjny projekt 'Spięcie' został wyróżniony przez magazyn The New York Times. Link do artykułu znajdziecie tutaj.