EFC

Aktualności

16.05.2022

Budżet Partycypacyjny dla Burs | Nowe działanie Fundacji EFC

Przestrzeń edukacyjna, którą chcemy zagospodarować w Programie Stypendialnym Horyzonty stale się rozszerza. Nowym obszarem, w którym podjęliśmy działania są bursy zamieszkałe przez naszych stypendystów. Ci partnerzy, tak jak my, wykonują olbrzymią pracę, kształtując i wychowując swoich mieszkańców, dzięki stworzeniu warunków do ich wszechstronnego rozwoju. Realizując razem budżet partycypacyjny, przenosimy naszą współpracę na inny poziom. Wspólnie zachęcamy uczniów szkół średnich do samodzielności i odpowiedzialności, dając im poczucie sprawczości w budowaniu swojego otoczenia.

Projekt podzielony był na dwa etapy. Pierwszy z nich, czyli część szkoleniowa, została poprowadzona przez Magdę Domańską i Michała Tragarza. Wytłumaczyli przedstawicielom burs, na czym polega budżet partycypacyjny, z jakich kroków się składa i na co uważać przy jego realizacji. Co ważne, w skład zespołów projektowych wchodzą zarówno wychowawcy, jak i mieszkańcy placówek. Nie bez powodu – nasi eksperci podkreślają, że budżet partycypacyjny to proces, w który angażuje się cała społeczność: uczniowie, wychowawcy, dyrekcja, a także pozostali pracownicy. Tutaj każdy ma takie same prawa, każdy może przedstawić swój pomysł i każdy głos przy wyborze jest tak samo ważny. To taka demokracja w pigułce.

Zwieńczeniem części szkoleniowej był konkurs na krótki film, wyjaśniający, czym jest budżet partycypacyjny. Zwyciężyły bursy z Olsztyna i Gdyni, które w ramach nagrody otrzymają po 4 tys. zł na wdrożenie zaproponowanej koncepcji działania. Kolejne bursy – z Zielonej Góry i Krakowa – na swoje projekty dostaną po 2 tys. zł. – Jestem zaskoczona zaangażowaniem całej społeczności bursy w Olsztynie. Widać radość i siłę sprawczą mieszkańców, którzy przedstawiają różne pomysły. Jestem bardzo ciekawa, który z nich zostanie zrealizowany – mówi Iwona Konopka, koordynatorka z Olsztyna.

W czasie realizacji projektu młodzież i wychowawcy mogli liczyć na merytoryczne wsparcie Magdy i Michała. Aby rozbudzić kreatywność mieszkańców burs, zorganizowali warsztaty, podczas których inspirowali do wymyślania propozycji zgłoszeń do budżetu partycypacyjnego. – Pomysły na projekty koncentrowały się na potrzebach sprzętowo-infrastrukturalnych, typu wyposażenie do kuchni, routery, kącik relaksu, zakup drukarki – mówi Michał Tragarz.

Efekty tych działań poznamy pod koniec roku szkolnego. Czekamy na nie z niecierpliwością.