EFC

Aktualności

13.10.2021

Konsultacje projektu Uwaga na szkołę | Rozwiązania dla edukacji

Za nami pierwsze konsultacje projektu, które odbyły się 8 października – jeszcze przed jego premierą. W Zespole Szkół w Szczekocinach spotkaliśmy się z tymi, dla których szkoła jest ważna. W ponad 100-osobowym gronie, wspólnie z ekspertkami i ekspertami projektu, wymienialiśmy się pomysłami na edukację.

Na nasze zaproszenie do dyskusji o edukacji i wokół projektu Uwaga na szkołę odpowiedzieli nauczyciele i nauczycielki, dyrektorzy i dyrektorki ze Szczekocin, ale również z okolicznych miejscowości – Rokitna i Goleniowych. Ucieszyła nas obecność młodzieży i ich głos w rozmowie o szkole. Na wydarzeniu byli również rodzice z dziećmi, przedstawiciele lokalnych instytucji społecznych i samorządowcy. Wszyscy, do których kierujemy projekt Uwaga na szkołę | Rozwiązania dla edukacji.

Szczekociny były pierwszym miejscem, w którym konsultowaliśmy projekt. Uznaliśmy je za najwłaściwsze, bo dobre praktyki, które w nim zebraliśmy i opisaliśmy, pochodzą również z Zespołu Szkół w Szczekocinach.

– To, co się dziś wydarza, to prapremiera – mówiła podczas otwarcia wydarzenia prezeska Fundacji EFC Aleksandra Saczuk – Oficjalny start Uwagi na szkołę zaplanowany jest na 14 października, Dzień Edukacji Narodowej. Tłumaczyła też, dlaczego przyjechaliśmy z tym projektem właśnie do Szczekocin:

– Jednym z powodów jest Roman Czernecki. Znajdujemy się w sali imienia profesora Romana Czerneckiego, który jest również patronem szkoły i naszej Fundacji. Roman Czernecki w swoim życiu zajmował się edukacją. Starał się budować mądrą edukację. Rozwijać ją i zmieniać szkołę. To są również te słowa, którymi opowiadamy o naszym projekcie. Mówimy w nim – szkoła jest nasza i razem możemy ją zmienić. Dlatego przyjechaliśmy do szkoły, do Szczekocin. Nie moglibyśmy tego zrobić, gdyby nie wielu przyjaciół, którzy nas tu wspierają i goszczą.

Dyrektor Zespołu Szkół w Szczekocinach, Zbigniew Bryła, witając wszystkich, także gospodarzy Miasta i Gminy Szczekociny, Burmistrza Jacka Lipę i przewodniczącą Rady miejskiej Jolantę Wójcik, powiedział:

– To dobre miejsce do rozmowy o szkole, edukacji, kształceniu. Wszyscy chcemy, żeby szkoła uczyła myślenia i otwartości. Bądźmy otwarci na dyskusję, na różne poglądy, na to, że wszystkim nam zależy na dobrym kształceniu.

Nawiązał też do odbywającego się następnego dnia forum Szczekociny. Poruszona edukacja. Dyrektor Bryła podkreślił, że szkoła powinna znajdować się w centrum lokalnego życia. Forum jest przykładem na to, jak szkoła staje się centrum rozmowy, dialogu społeczności.

O to połączenie pomiędzy projektem Uwaga na szkołę a szczekocińskim Forum Aleksandra Saczuk spytała Mirosława Skrzypczyka – polonistę uczącego w Zespole Szkół, który jest również jednym z ekspertów projektu: 

– Tych splotów i połączeń jest bardzo wiele – tłumaczył. – Łączy nas patron. Edukacyjną Fundację i Zespół Szkół w Szczekocinach. Patron, który w 1945 roku, kiedy przybył do Szczekocin, w zrujnowanym pałacu stworzył demokratyczną, postępową nowoczesną szkołę, która chciała zmieniać nie tylko nauczycieli, uczniów i szkołę, ale chciała zmieniać rzeczywistość.

Wspomniał też o projektach, które tworzymy razem, wspierając się i nawzajem ucząc.

– My od Fundacji, a ona od szkoły na prowincji – podkreślił nauczyciel.  – I dlatego, kiedy zaproponowano mi udział w projekcie Uwaga na szkołę, wiedziałem, że będzie to przygoda i możliwość współpracowania z fantastycznymi ludźmi. I za to dziękuję. W projekcie opowiadałem głównie o doświadczeniach szczekocińskich, czyli o edukacji przez sztukę. O edukacji performatywnej. Mieszkańcy i uczniowie doskonale znają Awangardowe Szczekociny, nauczanie przez ekspedycje, a także Forum. Forum pozwala raz do roku, by szkoła stała się centrum myślenia o sprawach najważniejszych. Szkoła jest potrzebna wtedy, kiedy rozmawia się w niej o rzeczach naprawdę ważnych. Projekt Uwaga na szkołę | Rozwiązania dla edukacji jest ważny. Przez te dwa dni Szczekociny staną się małym centrum świata edukacyjnego. Czegoś się nawzajem od siebie dowiemy, doświadczymy. To jest potrzebne, prawdziwe i dobre. 

Z tą wiarą, że można coś zmieniać na lepsze, zaczęła się warsztatowa część spotkania.

Przez kolejne półtorej godziny podzieleni na zespoły uczestnicy prowadzili rozmowy z ekspertkami i ekspertami projektu – o szkole dobrych relacji z Agnieszką Ciesielską i prof. Michałem Federowiczem, o szkole kompetencji – z Alicją Pacewicz, o szkole wspólnoty nauczycieli – z dr Grażyną Czetwertyńską i dr Kingą Białek.

Kiedy wszyscy wrócili na podsumowanie do sali imienia Romana Czerneckiego, ze strony prowadzących padły pytania: „Kto czuje się wysłuchany? Kto usłyszał coś nowego? Kto myśli, że jego ciekawy pomysł został podchwycony?”.

– Potrzeba nam wiary w swój zespół i wiary w siebie, podkreśliła Grażyna Czetwertyńska, a Kinga Białek poprosiła zebranych o głośne wypowiedzenie zdania: „Mam dobre pomysły i mogę się nimi dzielić” oraz o podniesienie ręki przez tych wszystkich, którzy tak właśnie czują. Chwilę później nad głowami podniósł się las rąk.

– Te spotkania mają moc doceniającą, wzmacniającą – podsumowała Aleksandra Saczuk. – Kiedy spotykamy się z ludźmi, z którymi i dla których coś robimy, to zawsze ogromnie motywujący moment. W tym podniesieniu rąk było powiedzenie: Tak, razem możemy zmienić szkołę, wokół mnie jest grono osób, które myślą podobnie. Nie jesteśmy w naszych poszukiwaniach samotni.

Nie jesteśmy samotni. W projekcie nie chodzi nam o alarmujące krzyknięcie: uwaga na szkołę! Raczej o komunikat – bądź uważny na szkołę, ona wymaga twojego zaangażowania, twojej troski. Znaleźliśmy to w rozmowach w Szczekocinach.  

Na zdjęciu: Agnieszka Ciesielska, prof. Michał Federowicz