EFC

Aktualności

10.07.2021

Podsumowaliśmy czwartą edycję programu Edukacja Inspiracja

Pod koniec czerwca świętowaliśmy z nauczycielami i nauczycielkami, uczniami i uczennicami zakończenie czwartej edycji programu Edukacja Inspiracja. To oni przez ostatni rok szkolny realizowali projekty edukacyjne, a na zoomowym spotkaniu opowiadali o efektach, o tym, co było w tych działaniach wyjątkowego, czego się nauczyli, co zrobili po raz pierwszy.  

 – Podsumowanie przebiegło w radosnym przedwakacyjnym nastroju, o co zadbali trenerzy z Fundacji Szkoła z Klasą i naszego zespołu – Anna Mazek, koordynatorka programu Horyzonty i Aleksandra Saczuk, prezeska Fundacji EFC. Swoje prezentacje przedstawiło blisko 40 zespołów projektowych. Wśród realizowanych tematów nie zabrakło tych nawiązujących do zmieniającej się rzeczywistości, w jakiej przyszło nam się odnaleźć. Na przykład „Covidowa kuchnia” sięgnęła po tradycyjne przepisy na wzmocnienie organizmu stosowane jeszcze przez nasze babcie. Przeanalizowano je pod kątem składu chemicznego, dobroczynnego wpływu na zdrowie i ich użyteczności w czasie globalnej epidemii. 

Podczas prezentacji głos należał przede wszystkim do młodzieży. To oni opowiadali o tym, co robili w projekcie po raz pierwszy i czego się nauczyli: – Graliśmy w filmie, – Stworzyliśmy ścieżkę edukacyjną o chronionych ptakach, – Przeprowadziliśmy ankietę badającą zadowolenie młodzieży z życia w naszym mieście, – Napisaliśmy artykuł do gazety, – Byliśmy w pasiece, – Sialiśmy kwiaty przed szkołą, – Stworzyliśmy scenografię, – Dziewczyny dały radę z budowaniem czujników smogu i lutowaniem.

A co było dla nich najważniejsze? – Zaangażowaliśmy całą szkołę, nawet więcej, całą społeczność lokalną, – Poznaliśmy się lepiej, zżyliśmy, to było ważne w pandemii, – Głos każdego się liczył.

Wszystkie cytaty na gorąco zbieraliśmy na jamboardzie, cyfrowej tablicy interaktywnej, jako wskazówkę i inspirację dla uczestników kolejnych edycji Edukacji Inspiracji.

Padło też ważne i uniwersalne zdanie: Błąd jest OK! W atmosferze wzajemnej akceptacji, wśród uczestników pojawiła się otwartość na dzielenie się tym, co sprawiało trudność w procesie. Nie było łatwo zarządzać projektami i prowadzić je w izolacji wymuszonej przez pandemię. Szczerze wymieniano się doświadczeniami wychodzenia z kryzysów. A te, jak się okazało, przytrafiły się niemal każdemu zespołowi. Co ważne, została po nich umiejętność pracy grupowej, budujące poczucie wspólnoty i realnej siły kształtującej rzeczywistość – na przykład projekt „Kup słodziaka dla zwierzaka” poruszył serca odbiorców, wychodząc daleko poza ramy szkoły i wciągając w działania lokalną społeczność. To tylko potwierdza, że przez te kilka lat trwania programu, udało nam się stworzyć społeczność nauczycielek i nauczycieli, którym zależy na dawaniu uczniom odpowiedzialności za realizowane działania i odkrywaniu drzemiącego w nich potencjału.

Na zakończenie tego poruszającego dnia zorganizowaliśmy warsztat poświęcony sztuce odpoczywania. Zaprosiliśmy na niego nauczycieli i nauczycielki ze wszystkich dotychczasowych edycji programu Edukacja Inspiracja. Wspólnie zakończyliśmy ten trudny, bo przebiegający w pandemii, rok szkolny i zaczęliśmy planować wakacje. Z uważnością na własne potrzeby – o czym wkrótce napiszemy więcej.