EFC

Aktualności

03.11.2021

Znamy laureatów Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2021

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego to jedyne w Polsce wyróżnienie dla autorów i autorek prac o edukacji. Nagradzani naukowcy, praktycy i publicyści wskazują wyzwania, z którymi mierzy się edukacja, oraz – podobnie jak patron Nagrody, Roman Czernecki – proponują rozwiązania, które pomagają odpowiedzieć na te problemy. Poprzez swoje publikacje przyczyniają się do pogłębienia debaty o edukacji. Konkurs docenia autorów i autorki, ale również promuje wartościowe badania i publikacje wśród opinii publicznej. Każda kolejna edycja to jeszcze więcej rzetelnych, merytorycznych i wartościowych opracowań.

Do 4. edycji zgłoszono aż 277 prac. 87 publikacji zostało poddanych podwójnej recenzji przez dziewiętnastu ekspertów i ekspertek. W 2021 roku Kapituła konkursu nominowała do Nagrody dwudziestu siedmiu autorów i autorek, spośród których wyłoniono zwycięzców.

– Nawet nie marzyliśmy, że w tym covidowym czasie dostaniemy tyle zgłoszeń – powiedział przewodniczący kapituły profesor Michał Fedorowicz. – Mając kłopot z wyborem jednej spośród tak wielu dobrych prac, zdecydowaliśmy, że na pierwszym miejscu w każdej z trzech konkursowych kategorii, znajdą się po dwa artykuły – dodał, rozpoczynając wręczanie statuetek.

Oto tegoroczni laureaci Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego:

Kategoria: Artykuł Naukowy

Maria Mondry i Małgorzata Wójcik. Obie autorki związane są z katowickim Uniwersytetem SWPS. Zajmują się badaniem powodów i przejawów przemocy szkolnej, szukając rozwiązań, które pomogą jej zapobiec.

Nagrodzony tekst: “The Game of Bullying”: Shared Beliefs and Behavioral Labels in Bullying Among Middle Schoolers, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice.

Sławomir Krzychała. Profesor Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. W swojej pracy stosuje podejście dialogiczne – do wywiadów, reportaży i obserwacji zaprasza zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Ważne są dla niego zmieniające się praktyki nauczania i rozwój nauczycieli.

Nagrodzony tekst: Teacher Responses to New Pedagogical Practices: A Praxeological Model for the Study of Teacher-Driven School Development, American Educational Research Journal.

Kategoria: Artykuł publicystyczny

Sylwia Czubkowska. Redaktorka prowadząca magazynu Spider’s Web+. Trzykrotnie nominowana do nagrody Grand Press w kategorii dziennikarstwo specjalistyczne. Opisuje, jak wdraża się technologie do procesów edukacyjnych oraz jak wpływają one na rozwój dzieci i zmiany w edukacji. Analizuje inwestycje i programy związane z cyfryzacją edukacji powszechnej.

Nagrodzony tekst: Czas wprowadzić do szkół edukację medialną. To ostatni dzwonek, by wychować cyfrowo świadome społeczeństwo, spidersweb.pl.

Michał Sutowski. Politolog, publicysta, redaktor i tłumacz związany z Krytyką Polityczną. Autor wywiadów-rzek. Zajmuje się usługami publicznymi. O edukacji pisze (i pyta o nią ekspertki), bo – jak sam powiedział – miał szczęście do dobrych nauczycieli i nauczycielek.

Nagrodzony tekst: Rasistowskie „W pustyni i w puszczy”? To dopiero początek problemu, Krytyka Polityczna.

– Widać, że edukacja przebija się jako temat dyskursu społecznego. Jesteśmy ogromnie wdzięczni wszystkim dziennikarzom, którzy piszą o nauczycielach, uczniach, edukacji – powiedziała Alicja Pacewicz członkini kapituły Nagrody, gratulując laureatom w kategorii publicystycznej.

Kategoria: Artykuł specjalistyczny

Zofia Grudzińska. Nauczycielka języka angielskiego, psycholożka, realizatorka filmowa. Jej zainteresowania obejmują kwestie demokracji i autonomii uczniowskiej oraz zagadnienia związane z psychologią uczenia się. Jest współzałożycielką i koordynatorką Ruchu Społecznego Obywatele dla Edukacji oraz wiceprezeską Fundacji Przestrzeń dla Edukacji.

Nagrodzony tekst: Rówieśnicza interwencja kryzysowa, Sygnał. Magazyn Wychowawcy.

Magdalena Ochwat. Redaktorka naczelna czasopisma Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego. W centrum jej zainteresowań naukowych są edukacja humanistyczna, wykorzystanie reportaży literackich w kształceniu oraz społeczna odpowiedzialność lektur szkolnych. Interesuje się wyzwaniami XXI wieku: globalnymi kryzysami, migracjami, zmianami klimatycznymi i wielokulturowością.

Nagrodzony tekst: Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova.

W 4. edycji konkursu przyznano też Nagrodę specjalną. Otrzymała ją Joanna Roszak. Profesorka w Instytucie Slawistyki PAN, poetka, pisarka. Współfundatorka i wiceprezeska Fundacji Józefa Rotblata. Nauczycielka dyplomowana. Uczy języka polskiego i filozofii w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Poznaniu. Jest propagatorką edukowania na rzecz pokoju. Tak decyzję kapituły uzasadniał jeden z jej członków – Mikołaj Herbst: – Prace Joanny Roszak łączą różne kategorie. Napisała artykuły, które są ważne i powinny być czytane, bo mają uniwersalną wartość, są wyjątkowe.

Jeden ze zgłoszonych i nagrodzonych tekstów: Za sprawą wiersza. W sprawie wiersza, biuroliterackie.pl, współautor Rafał Kasprzak.

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego to jedyne w Polsce wyróżnienie dla autorów i autorek prac o edukacji. – To sposób na docenienie rzetelnej pracy, ale też kształtowanie mody na zajmowanie się szkołą – powiedziała laureatka Nagrody z roku 2019, dziennikarka Polityki Joanna Cieśla.

Laureaci w każdej z kategorii otrzymali porcelanową statuetkę oraz nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł.

Relacja z wręczenia Nagród oraz eksperckiej rozmowy o edukacji, którą z naszymi laureatami prowadził Piotr Pacewicz – dziennikarz, aktywista, autor, współzałożyciel Gazety Wyborczej i portalu OKO.press. – dostępna jest na Facebooku oraz kanale Youtubowym Fundacji EFC.

Rozmawialiśmy o tym, kim jest uczeń w 2021 roku, w dobie galopujących zmian? Jakimi kieruje się wartościami, jakie ma aspiracje, czego się obawia? Czy jest gotowy na świat, w którym żyje i będzie żył? Czy nauczyciel go zna i czy ma narzędzia, żeby go wspierać? To była prawdziwie emocjonująca dyskusja wokół tego, co najbliższe naszym sercom – edukacji. Zapraszamy do jej wysłuchania.

Skład kapituły Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego

  • prof. Michał Federowicz
  • dr Grażyna Czetwertyńska
  • dr hab. Roman Dolata
  • dr hab. Mikołaj Herbst
  • Alicja Pacewicz
  • dr Michał Sitek
  • Krzysztof Arciszewski
  • Ula Malko
  • dr Przemysław Sadura

 

Wszystkie nominowane prace można znaleźć na stronie Fundacji EFC

 

Fot: Anna Liminowicz, od lewej stoją: Magdalena Ochwat, Michał Sutowski, Joanna Roszak, Sylwia Czubkowska, Zofia Grudzińska, Maria Mondry, Małgorzata Wójcik, Sławomir Krzychała