25.10.2023
Formy podstawowe | Ruszyła III edycja
Mobilne instalacje artystyczne, rzeźbiarskie autoportrety i ekologiczne performanse zawitały do 10 mazowieckich szkół podstawowych i 4 instytucji kultury. Ich twórcami będą uczennice i uczniowie tych szkół. Stworzą je, inspirując się dziełami przygotowanymi specjalnie dla nich przez międzynarodowe grono artystek i artystów.
Współkurator Form podstawowych Sebastian Cichocki komentuje: Za pomocą Form podstawowych stawiamy pytania: co możemy zrobić ze sztuką? Czym może być wystawa? Czego możemy się nauczyć od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką powstaje wiedza? I w końcu: jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia?
Wśród artystów, którzy w tym roku, specjalnie na zaproszenie Form podstawowych, przygotowali swoje nietypowe dzieła sztuki, znalazło się 8 artystów i artystek z Polski i zagranicy: Adriano Costa, Jarosław Fliciński, Veronika Hapchenko, Edith Karlson, Krzysztof Maniak, Ahmet Öğüt, Olivia Plender, Laure Prouvost.
Ich prace zapakowane zostały w specjalne zaprojektowane przez architekta Macieja Siudę pudełka-narzędziowniki (przypominające kształtem wielkie piórniki) i wysłano do 10 wybranych szkół podstawowych z miejscowości poniżej 30 tys. mieszkańców w województwie mazowieckim i 4 instytucji kultury.
Pudełka i dzieła sztuki w nich zawarte są bazą do dalszych aktywności realizowanych w szkołach. To “uśpiona” sztuka, instrukcje i propozycje artystycznych działań i eksperymentów, które stanowią zaproszenie i inspirację dla uczniów i uczennic do wspólnej pracy nad przygotowaniem własnych dzieł sztuki oraz finałowych wystaw w przestrzeni szkół (w klasach, na korytarzach czy boisku). Pomogą im w tym ich nauczycielki i nauczyciele oraz odwiedzające szkoły edukatorki muzealne z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Program Formy podstawowe nie jest zwykłą wystawą. To wyjątkowa okazja, aby uczennice i uczniowie mogli odkrywać i tworzyć we własnych szkołach. To projekt, który przenosi sztukę współczesną z tradycyjnych muzealnych przestrzeni na korytarze szkół, gdzie staje się częścią szkolnej codzienności – mówi Helena Czernecka, członkini zespołu kuratorskiego programu.
Program Formy podstawowe promuje współpracę i wspólne tworzenie sztuki. Każdy uczestnik i każda uczestniczka projektu ma możliwość wyrażenia siebie i eksperymentowania z tworzeniem sztuki, co sprawia, że staje się ona bardziej dostępna i zrozumiała. To doskonały sposób na rozwijanie kreatywności, myślenia krytycznego, ale przede wszystkim działania zespołowego - mówi Marta Przybył, edukatorka z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Dla wszystkich chętnych szkół z Warszawy, które nie uczestniczą w tegorocznej edycji Form podstawowych, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przygotowało warsztaty "Sztuka w szkole". Każda szkoła, która chciałaby gościć u siebie edukatorkę muzealną i wielki piórnik ze sztuką współczesną, może zgłosić się za pośrednictwem strony internetowej: https://artmuseum.pl/pl/edukacja/dla-szkol/sztuka-w-szkole.
Program Formy podstawowe powstaje pod opieką kuratorską Sebastiana Cichockiego i Heleny Czerneckiej.
Program realizowany jest przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Celem przedsięwzięcia jest wprowadzenie sztuki współczesnej do szkół podstawowych, dając uczniom możliwość tworzenia własnych dzieł i wystaw oraz rozwijania kreatywności, współpracy i umiejętności myślenia krytycznego. Program otrzymał drugą nagrodę w kategorii “Procesy twórcze” podczas gali wręczenia Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej oraz jest nominowany do międzynarodowej nagrody Outstanding Museum Practice Award przyznawanej przez CIMAM, globalną sieć ekspertów w dziedzinie muzeów sztuki nowoczesnej i współczesnej.