EFC

Aktualności

30.06.2022

I edycja Budżetu Partycypacyjnego dla Burs za nami

Budżet Partycypacyjny dla Burs to projekt, w którym wspólnie z przedstawicielami burs, które zamieszkują nasi stypendyści i stypendystki, zachęcamy uczniów szkół średnich do samodzielności i odpowiedzialności, dając im poczucie sprawczości w budowaniu swojego otoczenia. Poprzez udział w projekcie, cała społeczność placówki angażuje się w poszukiwania rozwiązań urozmaicających życie w bursie, wykorzystując i rozwijając swoją kreatywność. Skanery, worek treningowy, a także drukarka czy grill to zwycięskie inwestycje, które szkolne bursy sfinansowały w ramach projektu, ale najważniejsze było to, co działo się, zanim mieszkańcy internatów poszli na zakupy.

Aż 21 projektów złożyli uczniowie, uczennice i pracownicy burs w Krakowie, Gdyni, Zielonej Górze i Olsztynie. Wcześniej, podczas warsztatów, uczyli się, jak przygotować aplikację, ustalić budżet i stworzyć kampanię promocyjną, aby ze swoim pomysłem przebić się do szerokiej społeczności bursy. 

Dla mnie jako wychowawcy realizacja projektu była bardzo ciekawym doświadczeniem. Początkowo stresowałam się, czy na pewno podołamy temu wyzwaniu mówi Monika Lisak z Bursy Szkolnictwa Ponadpodstawowego Nr 1 w Krakowie. Zastanawiałam się, czy młodzież w pierwszej fazie entuzjazmu nie zostawi mnie z tym samej. Ale tak się nie stało. Działania bardzo nas zintegrowały. Cała praca nad realizacją Budżetu odbywała się w pogodnej atmosferze. Miałam możliwość poznania potrzeb moich wychowanków, rozwijania ich pomysłowości i kreatywności. Młodzież miała możliwość samodecydowania, co bardzo im się podobało. Wielu wychowanków zaangażowało się w pracę nad stworzeniem dokumentacji potrzebnej do realizacji projektu, a wszyscy mieszkańcy bursy korzystają ze sprzętu i efekt tych działań cieszy ich do dziś. 

Placówki z Olsztyna i Gdyni otrzymały granty po 4 tysiące złotych, z których zrealizowano po 2 projekty, natomiast Zielona Góra i Kraków otrzymały po 2 tysiące złotych. Jednak najbardziej cieszy społeczne zaangażowanie, sprawiające, że w tym czasie życie burs toczyło się właśnie wokół budżetu partycypacyjnego. Uczniowie wzięli sprawy w swoje ręce i zadbali o to, aby ich najbliższe otoczenie stało się bardziej przyjazne. Jak podkreślali przedstawiciele wszystkich internatów w ankiecie podsumowującej, budżet partycypacyjny był okazją do pokazania, jak bardzo liczy się inicjatywa i każdy pojedynczy głos. Mieszkańcy burs poczuli moc, która mamy nadzieję pozostanie z nimi na długo.

Co o projekcie myśli młodzież? Amelia z bursy w Zielonej Górze podzieliła się z nami swoją opinią. – Projekt pozwolił mi zadecydować i zobaczyć, czego ja i mieszkańcy bursy potrzebujemy do polepszenia pobytu tutaj. Również samo doświadczenie, jak i działania związane bezpośrednio z Budżetem, dały wiele przydatnych umiejętności, które na pewno zostaną wykorzystane przeze mnie w przyszłości. Na inny aspekt zwraca uwagę Łukasz. Biorąc udział w projekcie, miałem okazję poznać dużo nowych osób, dobrze się przy tym bawiąc. Cieszę się, że dzięki naszej współpracy życie w bursie będzie jeszcze ciekawsze. Dziękuję za możliwość pracy w grupie i nabrania doświadczenia w tej płaszczyźnie. 

A my dziękujemy za współpracę wszystkim placówkom i ich mieszkańcom oraz życzymy przyjemnych doświadczeń związanych z efektami Waszej nieocenionej pracy.