30.06.2022
I edycja Budżetu Partycypacyjnego dla Burs za nami
Budżet Partycypacyjny dla Burs to projekt, w którym wspólnie z przedstawicielami burs, które zamieszkują nasi stypendyści i stypendystki, zachęcamy uczniów szkół średnich do samodzielności i odpowiedzialności, dając im poczucie sprawczości w budowaniu swojego otoczenia. Poprzez udział w projekcie, cała społeczność placówki angażuje się w poszukiwania rozwiązań urozmaicających życie w bursie, wykorzystując i rozwijając swoją kreatywność. Skanery, worek treningowy, a także drukarka czy grill to zwycięskie inwestycje, które szkolne bursy sfinansowały w ramach projektu, ale najważniejsze było to, co działo się, zanim mieszkańcy internatów poszli na zakupy.
Aż 21 projektów złożyli uczniowie, uczennice i pracownicy burs w Krakowie, Gdyni, Zielonej Górze i Olsztynie. Wcześniej, podczas warsztatów, uczyli się, jak przygotować aplikację, ustalić budżet i stworzyć kampanię promocyjną, aby ze swoim pomysłem przebić się do szerokiej społeczności bursy.
– Dla mnie jako wychowawcy realizacja projektu była bardzo ciekawym doświadczeniem. Początkowo stresowałam się, czy na pewno podołamy temu wyzwaniu – mówi Monika Lisak z Bursy Szkolnictwa Ponadpodstawowego Nr 1 w Krakowie. – Zastanawiałam się, czy młodzież w pierwszej fazie entuzjazmu nie zostawi mnie z tym samej. Ale tak się nie stało. Działania bardzo nas zintegrowały. Cała praca nad realizacją Budżetu odbywała się w pogodnej atmosferze. Miałam możliwość poznania potrzeb moich wychowanków, rozwijania ich pomysłowości i kreatywności. Młodzież miała możliwość samodecydowania, co bardzo im się podobało. Wielu wychowanków zaangażowało się w pracę nad stworzeniem dokumentacji potrzebnej do realizacji projektu, a wszyscy mieszkańcy bursy korzystają ze sprzętu i efekt tych działań cieszy ich do dziś.
Placówki z Olsztyna i Gdyni otrzymały granty po 4 tysiące złotych, z których zrealizowano po 2 projekty, natomiast Zielona Góra i Kraków otrzymały po 2 tysiące złotych. Jednak najbardziej cieszy społeczne zaangażowanie, sprawiające, że w tym czasie życie burs toczyło się właśnie wokół budżetu partycypacyjnego. Uczniowie wzięli sprawy w swoje ręce i zadbali o to, aby ich najbliższe otoczenie stało się bardziej przyjazne. Jak podkreślali przedstawiciele wszystkich internatów w ankiecie podsumowującej, budżet partycypacyjny był okazją do pokazania, jak bardzo liczy się inicjatywa i każdy pojedynczy głos. Mieszkańcy burs poczuli moc, która – mamy nadzieję – pozostanie z nimi na długo.
Co o projekcie myśli młodzież? Amelia z bursy w Zielonej Górze podzieliła się z nami swoją opinią. – Projekt pozwolił mi zadecydować i zobaczyć, czego ja i mieszkańcy bursy potrzebujemy do polepszenia pobytu tutaj. Również samo doświadczenie, jak i działania związane bezpośrednio z Budżetem, dały wiele przydatnych umiejętności, które na pewno zostaną wykorzystane przeze mnie w przyszłości. Na inny aspekt zwraca uwagę Łukasz. – Biorąc udział w projekcie, miałem okazję poznać dużo nowych osób, dobrze się przy tym bawiąc. Cieszę się, że dzięki naszej współpracy życie w bursie będzie jeszcze ciekawsze. Dziękuję za możliwość pracy w grupie i nabrania doświadczenia w tej płaszczyźnie.
A my dziękujemy za współpracę wszystkim placówkom i ich mieszkańcom oraz życzymy przyjemnych doświadczeń związanych z efektami Waszej nieocenionej pracy.