20.03.2023
Lokalne spotkania Edukacji Inspiracji za nami!
Na początku marca zakończyliśmy warsztaty w czterech szkołach, które uczestniczą w programie Edukacja Inspiracja. Była to świetna okazja, żeby poznać nowe zagadnienia, zintegrować się między sobą i wymienić doświadczeniami.
Przełom lutego i marca jest szczególnym momentem w programie. Nauczyciele i ich grupy projektowe zaczynają pierwsze spotkania, powstają inspirujące pomysły rozwiązania zawiłych problemów. Aby wesprzeć nauczycielki i nauczycieli, zaoferowaliśmy warsztaty, które mogą pomóc w pracy z osobami uczniowskimi. Zaproponowaliśmy cztery tematy do wyboru:
— Narzędzia i metody pracy projektowej
— Motywacja uczniów i uczennic
— Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci, młodzieży i u siebie?
— Coaching w szkole. Jak to ugryźć? Z czym to jeść?
Zależało nam, aby w szkoleniach usłyszeć jak największą liczbę doświadczeń, dlatego nauczyciele i nauczycielki z programu mieli za zadanie zaprosić do swoich szkół osoby uczące w okolicznych miejscowościach.
Propozycja spotkań spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem — ze wszystkich szkół mogliśmy wybrać jedynie cztery placówki. Ostatecznie, przeprowadziliśmy szkolenia w:
— Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Czarkowie (woj. śląskie),
— Szkole Podstawowej im. Fryderyka Chopina w Babsku (woj. łódzkie),
— Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Wiktorówku (woj. wielkopolskie),
— Szkole Podstawowej w Jędrzychowicach (woj. lubuskie).
W szkole w Czarkowie trenerka Fundacji Szkoła z Klasą, Agnieszka Bilska, przeprowadziła szkolenie o narzędziach pracy projektowej ze szczególnym naciskiem na metodę design thinking. Jest to metoda, która od lat towarzyszy nam w różnych programach. Oryginalnie pochodzi ona z biznesu, jednakże wierzymy i wiemy, że może świetnie się sprawdzić w pracach zespołów szkolnych.
— Praktyczne przejście przez kolejne etapy projektu. Nowe narzędzia — super! — skomentowała nauczycielka ze Szkoły Podstawowej im. Józefa Weszki w Rudołtowicach.
Wsłuchujemy się w potrzeby nauczycieli i nauczycielek, dlatego w tym roku przeprowadziliśmy szkolenie na nowy temat związany z motywowaniem uczniów i uczennic. Psycholożka, trenerka Natalia Pałka spotkała się z nauczycielami i nauczycielkami w Szkole Podstawowej im. Fryderyka Chopina w Babsku. Na spotkaniu osoby uczestniczące zastanawiały się nad wieloma trudnymi kwestiami. Dużo uwagi było skierowane na pytanie: w jaki sposób motywować uczniów i uczennice, kiedy samemu jest się niezmotywowanym? W Fundacji Szkoła z Klasą i Fundacji EFC przyglądamy się i reagujemy na coraz częściej pojawiające się wyzwania związane z dobrostanem psychicznym.
— Konkrety, podanie propozycji działań i sprawdzenie ich w praktyce. Pewność siebie, uśmiech i charyzma prowadzącej — podsumowała nauczycielka ze Szkoły Podstawowej im. ks. Jerzego Popiełuszki w Chodnowie.
Na wyzwania związane z uważnością na siebie i innych odpowiedzieliśmy szkoleniem przeprowadzonym przez Annę Mazek, psychoterapeutkę i koordynatorkę Fundacji EFC. Ania spotkała się z nauczycielkami i nauczycielami w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Wiktorówku oraz w Szkole Podstawowej w Jędrzychowicach. Grupowo zastanawialiśmy się nad tym, w jaki sposób można mądrze rozwijać samoświadomość u siebie i wśród młodzieży. Merytorycznie, warsztat upierał się na założeniach Jaspera Juula, duńskiego pedagoga i terapeuty rodzinnego.
— Spotkanie to ma dla mnie szczególną wartość ze względu na to, że utwierdziło mnie w przekonaniu, iż warto poszukiwać swojej własnej drogi do szczęścia i poczucia spełnienia. Ze względu na stawianie sobie wysokich poprzeczek w życiu, co często utrudnia mi codzienność, najbardziej zapadło mi w pamięć zdanie o "byciu ok" - powiedziała nauczycielka ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika.
W szkoleniach uczestniczyli również koordynatorzy i koordynatorki programu stypendialnego Horyzonty Fundacji EFC. Opowiedzieli o tym, w jaki sposób można aplikować do programu i jakim wsparciem mogą zostać objęte osoby uczniowskie z małych miejscowości, chcące podjąć naukę w szkołach ponadpodstawowych w większych miastach.
Przepełnia nas dużo emocji — szczęście, radość, duma, spełnienie. Obserwowanie procesu wymiany doświadczeń, wzajemnego uczenia się jest dla nas niezwykle ważną wartością. Dzięki takim wydarzeniom jeszcze bardziej rozumiemy nazwę programu. Dziękujemy wszystkim osobom nauczycielskim, które wzięły udział w spotkaniach za to, że pracowały razem z nami! Szczególne podziękowania kierujemy również do nauczycielek ze szkół z programu, które chciały nas zaprosić do siebie!