EFC

Aktualności

29.11.2022

Znamy laureatki i laureata Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2022

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego to jedyne w Polsce wyróżnienie dla autorów i autorek prac o edukacji. Nagradzani naukowcy, praktycy i publicyści wskazują wyzwania, z którymi mierzy się szkoła oraz – podobnie jak patron Nagrody, Roman Czernecki – proponują rozwiązania, które pomagają odpowiedzieć na te problemy. Poprzez swoje publikacje przyczyniają się do pogłębienia debaty o edukacji. 

Do V edycji zgłoszono 235 prac. Aż 77 publikacji zostało poddanych podwójnej recenzji przez siedemnastu ekspertów i ekspertek. W 2022 roku Kapituła konkursu nominowała do Nagrody 29 autorów i autorek, wśród których są tegoroczni laureaci i laureatki, o których z dumą i radością piszemy niżej.

Warto wspomnieć, że tegoroczna edycja była wyjątkowa na kilku poziomach. Nowym rozwiązaniem było zorganizowanie uroczystości w Pałacu Staszica, historycznym miejscu, które gościło w swoich murach wiele instytucji związanych z edukacją. Dziś budynek ten jest siedzibą m.in. Polskiej Akademii Nauk. Powód tej decyzji przedstawiła prowadząca, Aleksandra Saczuk, prezeska Fundacji EFC. Edukacja jest ważna. Mam takie przekonanie, że w swojej pracy, i my, i wy, na co dzień zabiegamy o to, żeby tę edukację dowartościować. W tej walce o dowartościowanie edukacji wprowadziliśmy dzisiejsze wydarzenie do wnętrz pałacowych do Pałacu Staszica. 

W prowadzeniu uroczystości prezesce Fundacji EFC towarzyszył Mirosław Skrzypczyk, recenzent artykułów w Nagrodzie, a także nauczyciel w szkole średniej w Szczekocinach, którą po wojnie stworzył i przez kilka lat prowadził Roman Czernecki, patron Nagrody. To nie jest jednak jedyny element łączący wydarzenie z działalnością naszej organizacji. Niezwykła była także obecność nauczycielek i nauczycieli, którzy biorą udział w tegorocznej edycji programu Edukacja Inspiracja.

Jak co roku wybór laureatów i laureatek był wyzwaniem dla Kapituły. Jednoznaczny jest jednak klucz ich wyborów. Każdy z tych artykułów może mieć wpływ na rzeczywistość, a to jest kryterium przesądzające o tym, kto dostanie faktycznie Nagrodę mówił dr hab. Michał Federowicz, przewodniczący Kapituły.

Oto tegoroczne laureatki i laureat Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego, których teksty poruszają problemy i wyzwania, z jakimi mierzy się system edukacji, niekoniecznie szeroko dyskutowane. 

Kategoria naukowa

Dr Katarzyna Gawlicz. Naukowczyni, jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę wczesnej edukacji (ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcej partycypacji i demokracji), edukacji demokratycznej (jest autorką książki „Szkoły demokratyczne w Polsce. Praktykowanie alternatywnej edukacji”), nauczycielskich badań w działaniu, praw dziecka oraz metodologii badań uczestniczących z dziećmi.

Nagrodzony tekst: School as a site of transformative adult learning: parents’ experiences of Polish democratic school, Critical Studies in Education

Kategoria publicystyczna

Przemysław Wilczyński. Dziennikarz, były nauczyciel języka angielskiego. Dla „Tygodnika Powszechnego”, z którym na stałe związany jest od 2009 roku, napisał ponad setkę tekstów o edukacji. Fascynuje go fakt, że edukacja to jedyny obszar polskiej rzeczywistości, który od ponad 30 lat zasadniczo nie zmienia się, pomimo licznych reform. I z tym większą przyjemnością opisuje sytuacje, w których coś się jednak zmieniło, nawet w obliczu szeregu systemowych kłód.

Nagrodzony tekst: Nieobecność usprawiedliwiona, Tygodnik Powszechny

Kategoria specjalistyczna

Natalia Boszczyk. Nauczycielka języka polskiego, certyfikowana tutorka i mediatorka, trenerka, mentorka w kursach internetowych dla nauczycieli oraz twórczyni bloga Szkoła Dobrej Relacji. Obszar jej dociekań to szeroko rozumiane relacje w edukacji. Zajmuje się wspieraniem nauczycieli i nauczycielek w dbaniu o własny dobrostan i w budowaniu relacji z samym i samą sobą. Drugim aspektem jest kształtowanie nauczycielskich umiejętności budowania relacji z uczniem i uczennicą.

Nagrodzony tekst: Nauczycielskie „razem” w covidowym i postcovidowym świecie, czyli kilka wspierających idei w niełatwej kwestii relacji w gronie pedagogicznym, Meritum

Laureaci i laureatki w każdej z kategorii otrzymali porcelanową statuetkę oraz nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł.

Wokół konkursu budujemy społeczność, dzięki której nauka, publicystyka i edukacja przenikają się w mądrym dialogu. Dlatego tuż po otrzymaniu statuetek, nagrodzone ekspertki rozmawiały o edukacji, która kształtuje rzeczywistość. Ekspertki, bo w zastępstwie za usprawiedliwioną nieobecność Przemysława Wilczyńskiego pojawiła się Aleksandra Pucułek, laureatka edycji z 2020 roku. W ich rozmowie pojawiły się odpowiedzi na pytania: czy szkoła nadąża za rzeczywistością? Czy przygotowuje dzieci i młodzież do dorosłości? Jaka kompetencja jest kluczowa dla młodego człowieka, który powinien z nią ze szkoły wyjść? A jaką rolę w szkole pełnią rodzice? To była prawdziwie emocjonująca dyskusja wokół tego, co najbliższe naszym sercom – edukacji. 

Relacja z wręczenia Nagród oraz eksperckiej rozmowy o edukacji, którą z laureatkami prowadziła Aleksandra Saczuk – prezeska Fundacji EFC – dostępna jest na Facebooku oraz na kanale Youtube Fundacji EFC.

Zapraszamy do oglądania i wysłuchania.

Wszystkie nominowane do Nagrody prace można znaleźć na stronie Fundacji EFC.